گروه سیاسی مشرق- جلسه علنی صبح امروز (یک‌شنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی تنخواه دولت و رأی اعتماد به محمدحسن طریقت‌منفرد وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی صبح امروز ضمن تبریک میلاد حضرت زینب(س) به ملت ایران، نمایندگان و بانوان کشور گفت: عرض ارادت به ساحت مقدس ایشان داریم و این روز را به پرستاران عزیز تبریک و تهنیت می‌گوییم.



رئیس ‌جمهور برای دفاع از طریقت منفرد وارد مجلس شد

محمود احمدی‌نژاد رئیس ‌جمهور کشورمان با استقبال محمدرضا باهنر، برای دفاع از محمدحسن طریقت منفرد وزریر پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد.

علاوه بر طریقت منفرد، رحیمی، زریبافان، فروزنده، میرتاج الدینی، ممبینی و مرادی نیز به همراه رئیس جمهور در مجلس حضور یافتند.

احمدی‌نژاد: وزارت بهداشت یکی از وزارتخانه‌های مهم است

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری ایران اسلامی، طی سخنانی در دفاع از وزیر پیشنهادی برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تبریک آغاز سال نو سالی سرشار از برکت و خیر را برای ملت ایران آرزو کرد.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت یکی از وزارتخانه‌های مهم محسوب می‌شود اظهار داشت: سلامت جامعه و نشاط آن بستگی به نوع کارکرد و برنامه‌های این وزارتخانه دارد.


احمدی‌نژاد تاکید کرد که یک جامعه اسلامی بایستی با نشاط، امیدوار باشد.

رئیس‌جمهور کشورمان با یادآوری اینکه در طول ده‌های گذشته بخصوص بعد از انقلاب اقدامات بزرگی در حوزه بهداشت و سلامت انجام شده است، تربیت نیروی انسانی، تولید دارو، روش‌های پیشرفته درمانی، گسترش تجهیزات درمانی در نقاط مختلف کشور را از جمله اقدامات انجام شده برشمرد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه برای رسیدن به یک نظام مطلوب بهداشت و سلامت بایستی اقدامات بزرگ اجرایی شود، تصریح کرد: یکی از مهمترین اقداماتی که در این زمینه بایستی مورد توجه قرار گیرد گسترش نظام پزشک خانواده است.

وی اضافه کرد: علیرغم اینکه پزشکان بایستی به لحاظ تعداد و مسئولیت بار سنگینی از سلامت و بهداشت را به دوش بگیرند متاسفانه هر روز کمترین نقش به آنها داده می‌شود. در نتیجه در این زمینه شاهد وجود مشکلاتی هستیم.

رئیس‌جمهور گفت: طرح پزشک خانواده طرح معکوس کردن هرم انسانی فعال در بخش بهداشت و درمان است، باید بار اصلی در این طرح بر عهده پزشکان عمومی باشد و یک پایش مستمر از سلامتی مردم در حوزه بهداشت و درمان اتفاق بیافتد و ثبت شود.

وی افزود: طرح پزشکان خانواده در دستور کار دولت است و وزارت بهداشت باید به سرعت این طرح را اجرایی و سازماندهی کند.

رئیس جمهور ادامه داد: اجرای این طرح به کاهش هزینه مردمی خواهد انجامید و کاهش هزینه‌های ملی و دولت را به دنبال خواهد داشت.

احمدی‌نژاد گفت: علاوه بر آن تکمیل چرخه تولید دارو در داخل کشور و قطع وابستگی به واردات دارو و تجهیزات پزشکی است که باید وزارت بهداشت از آن حمایت بکند تا به سرعت انجام بشود.

وی افزود: نظارت بر تعرفه‌ها و کنترل و شیوه‌های بهداشت و درمان و رسیدگی به مسائلی که در این حوزه وجود دارد برعهده وزارت بهداشت و درمان است.

رئیس جمهور ادامه داد: جناب آقای طریقت از پزشکان مؤمن و متعهد و صاحب برنامه و طرح هستند و امروز معرفی شدند انشاءالله با بررسی که انجام می‌دهید آقای طریقت طرح‌ها را در حوزه بهداشت و درمان اجرایی کند.

رئیس جمهور گفت: طرح پزشک خانواده طرح معکوس کردن هرم انسانی فعال در بخش بهداشت و درمان است. باید بار اصلی در این طرح بر عهده پزشکان عمومی باشد. و یک پایش مستمر از سلامتی مردم در حوزه بهداشت و درمان اتفاق بیفتد و ثبت شود.

وی افزود: طرح پزشکان خانواده در دستور کار دولت است و وزارت بهداشت باید به سرعت این طرح را اجرایی کند و سازماندهی کند.

رئیس جمهور ادامه داد: اجرای این طرح به کاهش هزینه مردمی خواهد انجامید و کاهش هزینه‌های ملی و دولت را به دنبال خواهد داشت.

احمدی‌نژاد گفت: علاوه بر آن تکمیل چرخه تولید دارو در داخل کشور و قطع وابستگی به واردات دارو و تجهیزات پزشکی است که باید وزارت بهداشت از آن حمایت بکندتا به سرعت انجام بشود.

وی افزود: نظارت بر تعرفه‌ها و کنترل و شیوه‌های بهداشت و درمان و رسیدگی به مسائلی که در این حوزه وجود دارد برعهده وزارت بهداشت و درمان است.

رئیس جمهور ادامه داد: جناب آقای طریقت از پزشکان مؤمن و متعهد و صاحب برنامه و طرح هستند و امروز معرفی شدند انشاءالله با بررسی که انجام می‌دهید آقای طریقت طرح‌ها را در حوزه بهداشت و درمان اجرایی کند.


رییس‌جمهور مجلس را ترک کرد

محمود احمدی‌نژاد پس از دفاع از محمدحسن طریقت منفرد وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با بدرقه محمدرضا باهنر صحن مجلس را ترک کرد.


حیدر‌پور: طریقت‌منفرد هیچگاه کلان‌نگری مورد نیاز بخش سلامت را نداشته است

عوض حیدرپور نماینده شهرضا در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارتخانه بهداشت و درمان،‌گفت: تعدادی از دوستان به من مراجعه کردند که نمی‌خواهد مخالفت کنی، در عمر باقیمانده دولت اگر کسی آمد و خواست قبول کند باید دستش را هم ببوسیم. من هم موافقم اما اول باید صلاحیت عمومی را بررسی کنیم.

وی افزود: اگر صلاحیت عمومی جواب داد برای چند ماه آخر دولت به او رای می‌دهیم اما اگر بنا باشد کسی که اهلیت کار در وزارتخانه را نداشته باشد، صلاح نیست حتی برای یک روز هم به او رای دهیم.

حیدرپور ادامه داد: رئیس‌جمهور اعلام کردند که وزیر پیشنهادی اهل پژوهش است اما ما حتی یک مقاله پژوهشی از وی ندیدیم. همه وزرای قبلی ما دانشیار و استاد تمام بودند.

وی با بیان اینکه طریقت منفرد از اول مجلس هفتم به کمیسیون‌ها می‌آمد، گفت: مطالبات مردم، خواست مقام معظم رهبری و آنچه که وظیفه وزارت بهداشت و درمان است، مشخص است. اما همیشه همه اظهار نظرهای وزیر پیشنهادی ناشی از این بود که خواسته‌های خودش را تعمیم دهد و بقبولاند که این خواسته‌ها منطبق بر سیاست‌ها و اصول کلی مورد نیاز مردم و مطالبات مقام معظم رهبری نبوده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: در طول این سال‌ها که او در کمیسیون‌ها می‌آمد نظراتش منطبق بر خواست خدا نبوده و عمل نکرده. رفتارهای او عمدتا در جهت حب نفس و تامین نظرهای خودش بوده و کاری به بهبود وضع بهداشتی نداشته است.

حیدرپور افزود: طریقت منفرد هیچ گاه کلان نگری مورد نیاز بخش سلامت را نداشته است. هر فردی که می‌خواهد مسئول شود باید مصلحت‌های عمومی را داشته باشد.

وی ادامه داد: چگونه برای اینکه چند ماه به پایان دولت مانده است مصلحت اندیشی کنیم و به فردی که صلاحیت‌های لازم برای تصدی وزارتخانه را ندارد، رای بدهیم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: وزیر پیشنهادی فاقد رفتارهای عقلی و اندیشه‌های صحیح برای اداره وزارت بهداشت و درمان است. حرف‌ها، شعارها و عزل و نصب‌هایی که در طول دوره سرپرستی‌اش بوده نشان می‌دهد که او صلاحیت لازم را ندارد و من از دوستان خواهش می‌کنم مصلحت اندیشی نکنند وزارتخانه بی‌صاحب نمی‌ماند.


تأمینی: طریقت منفرد از تریبون مجلس قول ندهد

حسن تأمینی لیچایی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با انتخاب محمد‌حسن طریقت منفرد وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: با توجه به اینکه می‌دانیم زحمات بسیار زیادی در حوزه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشیده شده است، حیف دیدم که نیایم و نکاتی را با توجه به اینکه می‌دانم وزیری که حتی یک روز در دانشگاه و یا معاون وزیر نبوده معرفی شود و بخواهیم زحماتی که کشیده شده بر باد برود.

وی افزود: مخالفت بنده غرض شخصی نیست و تنها احساس تکلیف کردم که بیاناتی را ارائه کنم.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه سلامت محور همه چیز حتی عروج انسان است، خاطرنشان کرد: بدانید که امروز در مورد یک مسئله بسیار مهمی تصمیم‌گیری می‌کنیم و باید با حساسیت بیشتری به این مسئله نگاه شود.

تأمینی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که باید کاری کنیم که وقتی فردی بیمار می‌شود جز رنج درد، رنج دیگری نداشته باشد و اگر قانون اجرا شود همه مشکلات حل می‌شود.

نماینده رشت با بیان اینکه رئیس جمهور در جلسه امروز گفت که مردم سختی‌های زیادی را در بخش سلامت متحمل می‌شوند، تصریح کرد: خود آقای رئیس جمهور 2 سال پیش از تریبون مجلس اعلام کرد که ما پزشک خانواده را تا سال بعد در همه کشور اجرایی می‌کنیم، پس چرا اجرایی نشد، همچنین دکتر طریقت  هفته پیش در یکی از شبکه‌های صدا و سیما اعلام کرد که این طرح تاکنون اجرایی نشده، در حالی که تهران کارهایی در این راستا انجام شده بود.

تامینی خطاب به منفرد افزود: بهتر بود شما قبل از اینکه معرفی می شدید با رئیس جمهور تعیین تکلیف می کردید چرا که امروز 27 اسفند است و هنوز مجموعه  وزارت بهداشت حقوق نگرفته اند.


بشیری: طریقت منفرد توان خدمت اداره وزارت بهداشت را دارد

فرهاد بشیری نماینده مردم پاکدشت که در جلسه علنی امروز(یکشنبه) در موافقت با گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای تصدی وزارت بهداشت سخن می‌گفت در واکنش به اظهارنظر یکی از نمایندگان درباره اینکه طریقت منفرد صلاحیت عمومی برای تصدی وزارت بهداشت و درمان را ندارد، گفت:‌یقینا آقای رئیس جمهور وقتی شخصی را به عنوان گزینه پیشنهادی برای یک دستگاه اجرایی معرفی می‌کند، برای صلاحیت عمومی وی از دستگاه‌های مربوطه استعلام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه نمایندگان مردم در مجلس انتظار دارند، محمد حسن طریقت منفرد برنامه 5 ساله توسعه را به درستی اجرا کند، افزود: با توجه به مدت خدمت‌گذاری باقیمانده، انتظار این است که آقای طریقت منفرد، برای اجرایی کردن انتظارات مردم و نمایندگان اقدامات لازم را اعمال کند.

نماینده مردم پاکدشت با بیان اینکه طرح پزشک خانواده و بهبود سیستم اورژانس کشور برای مقابله با حوادث رانندگی از جمله برنامه‌هایی است که مجلس انتظار دارد وزیر بهداشت با جدیت آن را دنبال کند، تصریح کرد: ایجاد واحدهای سلامت بهداشتی با تجهیزات مهم درمانی در مناطق محروم باید در اولویت برنامه‌های آقای طریقت باشد.

بشیری با بیان اینکه لازم است وزارت بهداشت با توجه قرار دادن استانداردهای بین‌المللی سلامت، اهمیت ویژه‌ای به امنیت غذایی مردم بدهد، گفت: اکنون که آقای طریقت منفرد سرپرستی وزارت بهداشت را برعهده دارد ما شاهد خدمات بسیاری از ایشان در وزارت بهداشت بوده‌ایم و انتظار داریم با استمرار این خدمات زمینه مناسبی برای کیفیت سیستم‌های بهداشتی داشته باشیم.

وی با اشاره به حوادث رانندگی گفت: متاسفانه وضعیت خوبی در امنیت جاده‌ها نداریم و انتظار داریم با بهبود وضعیت اورژانس کشور شاهد کاهش تلفات رانندگی باشیم.

بشیری در پایان از نمایندگان خواست به گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای تصدی وزارت بهداشت رأی مثبت بدهند.


قاضی‌زاده: اعتقاد به برنامه مشکلات اجرایی را حل می‌کند

امیرحسین قاضی‌زاده نماینده مردم مشهد که در موافقت با گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت بهداشت در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس سخن می‌گفت اظهار داشت: برای اینکه صلاحیت یک وزیر برای وزارتخانه خاص را مورد بررسی قرار دهیم باید برخی معیارها از جمله توانایی و تحصیلات و کارآمدی آن مسئول مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه برخی وزرا به دلیل آنکه به برنامه پنجم اعتقاد نداشتند با مشکلات اجرایی مواجه می‌شدند افزود: یکی از افتخارات آقای دکتر طریقت منفرد این است که در نگارش برنامه پنجم جزء برنامه‌نویس‌ها بوده است و بنابراین به برنامه پنجم اعتقاد دارد.

نماینده مردم مشهد افزود: بنده از زمانی که رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان بوده‌ام آقای طریقت منفرد را که عضوهیئت علمی دانشگاه سمنان بود می‌شناختم و از همین رو می‌توانم بگویم که ایشان فردی متدین، متعهد و مومن است.

قاضی‌زاده با بیان اینکه تمام همت طریقت منفرد جز دلسوزی برای محرومیت و مستضعفین نیست افزود: آقای طریقت‌ منفرد وقتی در مرکز پژوهش‌های مجلس بوده است نیز در کمیسیون بهداشت حضور می‌یافت و ما از ایشان کمک می‌گرفتیم.

وی با بیان اینکه گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تصدی وزارت بهداشت سابقه مناسبی برای اداره وزارت بهداشت دارد گفت: آقای طریقت منفرد متعهدانه و دلسوزانه کار می‌کند و انشاءالله دلسوزانه وزارت بهداشت را نیز اداره خواهد کرد.


نعمتی: طریقت منفرد در بین همکارانش به فردی عصبانی‌مزاج مشهور است

بهروز نعمتی نماینده مردم اسدآباد در مجلس صبح امروز (یکشنبه) به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اظهار داشت: آقای طریقت منفرد! شما در بین همکارانتان به عنوان یک فرد عصبانی مشهور هستید و این موضوع باعث شده بسیاری از افراد نتوانند با شما همکاری کنند.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس تصریح کرد: در 3 دوره، مدیریت شما در مجموعه بیمارستان امام حسین همواره از افراد ناتوان، بله قربان‌گو و ضعیف استفاده کردید که باعث ورشستگی آن شدید.

وی افزود: امروز بسیاری از افرادی که شما با آنها مخالفت و اخراج‌شان کردید مدیرانی پر توان، خلاق و نخبگانی هستند که سال‌های سال در کشور آزمون پس داده‌اند؛ شما که تحمل افراد توانمند و خبره را ندارید چگونه می‌توانید با سیل عظیم مردم دارای مشکل مواجه شوید.

نعمتی با بیان اینکه آیا حضرتعالی به عنوان فردی که در نقاط مختلف بویژه سازمان تأمین اجتماعی مدعی برنامه‌ریزی هستید در این مدت چه کارهایی انجام داده‌اید، گفت: شما اعلام کردید ظرف مدت 6 دقیقه می‌شود شق‌القمر کرد اما در این 2 ماه و نیم چه قدمی برداشته‌اید.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس تصریح کرد: در خصوص بدهی بیمارستان‌ها و نیمه تعطیل شدن آنها توانسته‌اید کاری انجام دهید؟ در این مدت که بسیاری از شهرستان‌ها از داشتن پزشک متخصص محرومند آیا شما 50 پزشک متخصص به جاهای مختلف کشور اعزام کردید؟

وی ادامه داد: شما مطرح کردید که سال ساماندهی پزشک خانواده است، امروز در روستاهایی که 5 هزار جمعیت دارد یک پزشک عمومی و یا حتی یک پرستار نیز حضور ندارند.

نعمتی در پایان خاطرنشان کرد: مطلب دیگر زیرمیزی‌هایی است که در بیمارستان شما وجود دارد و شما بر روی آنها چشم بستید که در جلسه دیروز هم مطرح شد اما جوابی به آن ندادید.


قاضی پور:تغییرات فراوان در وزارت بهداشت و خودگردان کردن بیمارستان‌ها چه معنایی دارد


نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در جلسه صبح امروز مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با وزارت پیشنهادی محمدحسن طریقت‌منفرد با عرض تبریک فرارسیدن سالروز ولادت حضرت زینب‌(س) گفت: آقای منفرد شما زمانی که به وزارت رسیدید، آیا ضرایب جراحی چشم‌پزشکی که نسبت به جراحی مغز و اعصاب و کلیه و سایر موارد بسیار بالاتر است کاهش خواهید داد و عدالت را اجرا خواهید کرد. آیا شما برنامه‌ای برای اجرای عدالت در تمام رشته‌های تخصصی پزشکی خواهید داشت؟

وی افزود: آقای منفرد شما جزو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی هستید. آیا در طول ده سال گذشته کار آموزشی بهداشتی و درمانی کرده‌اید؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شما چرا در بیمارستان خود کار آموزشی انجام نداده‌اید؟ شما که دائم مامور به اجرای خدمت در دستگاه‌های اجرایی دیگر نبوده‌اید.

قاضی‌پور گفت: ما در خصوص وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 5 محور داریم که اولین محور آن حسن برخورد است. حضرت عالی در بند اول یعنی حسن برخورد، برخوردی تند با نیروهای زیر مجموعه خود دارید. شما در برنامه زنده تلویزیونی گفته‌اید که ما را سزارین کرده‌اید این حرف در شان وزیر نیست.

وی افزود: در حوزه آموزشی شما طی ده سال گذشته چند دانشجو، کلاس و درس داشته‌اید؟ شما در طول ده سال گذشته چند عمل در بیمارستان امام حسین (ع) داشته‌اید؟ آیا درست است که پزشکان جوان در بیمارستان صدر به اسم شما عملی را انجام دهند و پول آن را به شما بدهند؟

قاضی‌پور گفت: آقای منفرد شما سوابق درخشان چشم‌پزشکی ندارید. جزو صد پزشک برتر ایران نیستید. در مدیریت سوانح کار مطلوبی را ارائه نداده‌اید. چرا از معاونت درمانی کمیته امداد برکنار شدید؟ چرا طی ده سال گذشته سه بار از بیمارستان امام حسین‌(ع) عزل شدید؟ جریان اخراج کارگران عزیز بیمارستان چه بود؟ چرا حق کارگران را ضایع کردید؟ شما در دوران ریاست خود در بیمارستان امام حسین سبب شدید که این بیمارستان زیان‌ده شود.

وی افزود: آقای وزیر چرا رئیس بیمارستان امام حسین‌(ع) برکنار شد؟ شما می‌خواهید در بیمارستان صدر فعالیت خود را ادامه دهید در حالیکه سری‌دوزی‌های بیمارستان صدر معروف است و یک متخصص قلب 50 اکو را بدون برنامه عملی انجام می‌دهد و حضرت عالی سهامدار آن بیمارستان هستید.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آیا حضرت عالی با بیمارستان‌های متخلف برخورد خواهید کرد و برنامه شما در چشم‌انداز برنامه 1400 چیست تا کشور را در مسیر درمانی درست خود قرار دهید؟

قاضی‌پور گفت: آقای منفرد شما در این دوره کوتاه تغییرات فراوانی را انجام داده‌اید. در این مدت فقط دو بار مدیرکل حوزه وزارت را تغییر داده‌اید. مدیرکل حراست، معاونت آموزشی، مسئول دبیرخانه شورای تخصصی آموزشی، رئیس سازمان غذا و دارو و در حوزه آموزشی هشت مسئول عوض کرده‌اید و به روابط عمومی هم رحم نکرده‌اید و 28 تغییر عمده انجام داده‌اید.

وی افزود: آقای منفرد شما در حوزه دارو و ارز مربوط به آن اظهار نظرهای مختلفی را داشتید. آقای رحیمی قرارداد شما و وزیر بهداشت در حوزه دارو برای واردات آن با ارز مرجع چه معنایی دارد؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شما چطور توانسته‌اید اجازه دهید که پول ارز دارو از ارز غیر مرجع تامین شود؟

وی افزود: شنیده‌ها حاکی است که به زودی تمام بیمارستان‌های دولتی خودگردان خواهد شد. آیا مستضعفان و افراد تحت پوشش کمیته امداد چگونه زندگی خواهند کرد؟ آیا جنازه‌ها در بیمارستان ها به گروگان خواهد گرفته شد؟

نماینده مردم ارومیه تصریح کرد: در پرداخت بدهی بیمارستان ها  در خصوص بحث بهداشت و دارو چگونه فعالیت خواهید کرد؟ در بودجه‌ سال 92 بودجه کافی نگذاشته‌اند آیا اعتبار کافی برای اجرای طرح پزشک خانواده دارید؟

وی افزود: آیا برنامه‌ای برای استفاده از پزشک متخصص در مناطق محروم خواهید داشت؟ برنامه شما برای تامین داروی مورد نیاز بیماران سرطانی چیست؟ برنامه شما برای تولید داخلی در سال توجه به تولید ملی چیست؟

قاضی پور ادامه داد: من خطاب به موافقان آقای وزیر می‌گویم که استدلال آنها برای رای دادن به وزیر به دلیل زمان باقی‌مانده به پایان دولت بسیار کم است و باید برای هر ثانیه نیز ارزش قائل شد.

طریقت‌منفرد: بنده در حوزه تجربیات جهانی بهداشت مطالعه داشته‌ام

محمدحسن طریقت منفرد وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صبح امروز یکشنبه با حضور در صحن علنی مجلس ضمن تبریک ایام ولادت حضرت زینب(س) از اظهارات احمدی‌نژاد و حسن اعتماد وی تشکر کرد و اظهار داشت: امروز در خانه ملت افکار و باورها و تخصص‌های 40 ساله خود را در حوزه سلامت و نظام بهداشت و درمان عرضه می‌کنم.

طریقت منفرد با بیان اینکه صحبت کردن درباره عملکرد خود سخت است،‌ ادامه داد: با توجه به رویه اخذ امر رای‌گیری از مجلس لازم است که در مقدمه به سوابق تحصیلی و شغلی خود اشاره کنم.

سرپرست وزارت بهداشت تصریح کرد:‌در سال 1344 پس از اخذ دیپلم متوسطه برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفتم و به علت وضعیت سیاسی امکان مراجعه به کشور را تا انقلاب شکوهمند اسلامی نداشتم.

وی افزود: امروز مدیریت بهداشت و درمان در دنیا تجربیات و یافته‌های قابل توجهی دارد که اگر این تجربه‌های جهانی با آموزه‌های اسلامی و انسانی تلفیق شود می‌تواند کرامت انسانی را محقق کرده و وسیله بندگی حق تعالی را فراهم آورد.

طریقت‌منفرد با بیان اینکه بنده در تجارب جهانی در حوزه بهداشت و درمان مطالعه داشتم و از نزدیک قوت و ضعف آن را مشاهده کرده‌ام و به آنچه می‌گویم ایمان دارم، اظهار داشت: از سال 58 که افتخار مراجعت به کشور را پیدا کردم در کنار انجام وظیفه پزشکی حدود 10 سال مسئول آموزشی بخش چشم دانشگاه شهید بهشتی و سه بار در مقاطع مختلف  رئیس بزرگترین بیمارستان دانشگاه بودم؛ در زمان دفاع مقدس و حملات به تاسیسات نفتی مسئول بهداری‌های وزارت نفت بودم. در عین حال که معلم و عضو هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی بودم، افتخار اجرای قانون الزام بیمه درمان سازمان تامین اجتماعی و پایه‌گذاری آن را نیز داشتم.

طریقت منفرد با بیان اینکه راه‌اندازی بیمه درمان کمیته امداد حضرت امام‌(ره) و اجرای سطح اول پزشک خانواده به کمک مدیران دلسوز آن نهاد برای نخستین بار در کشور افتخار دیگر بنده است، اظهار داشت: حضور در معاونت سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی وزارت وقت رفاه باعث شد تا مشکلات بیمه‌ای کشور را دریابم.

وی تجربه همکاری با مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را از دیگر سوابق خود برشمرد و افزود: در تدوین قوانین برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه به عنوان کارشناس مشارکت جدی داشته‌‌ام و همواره در بحث‌های مربوط به آسیب‌شناسی نظام سلامت کشور حضور داشتم.

وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت با بیان اینکه تقدیر از کارهای انجام شده و تکرار آن شکر نعمت است، گفت: بنده در بحث سلامت اعتقاد دارم که باید به نیمه خالی وظایف خودمان توجه کنیم و دنبال خلا‌ها و فعالیت‌های ناتمام و تکمیل زنجیره خدمات درمانی برای هموطنان باشیم.

طریقت منفرد افزود: این دیدگاه به معنی نفی کارهای انجام شده در نظام سلامت کشور نیست؛ در اینجا جا دارد از خدمات خانم وحید دستجردی که بنده از ارادتمندان ایشان و پدر مرحومشان از اول انقلاب بودم تشکر کنم.

وی با بیان اینکه بخش سلامت پیشرفت‌های معجزه‌آسایی بخصوص در تربیت نیروی انسانی داشته است یادآور شد: در اول انقلاب اکثر پزشکان پاکستانی و هندی بودند. اما به یمن انقلاب اسلامی و برکت خون شهداء و همچنین همت مردم و هدایت حاکمیت و زحمات بی‌وقفه دلسوزان این بخش در حال حاضر حدود 300 هزار نیروی انسانی در رشته‌های مختلف پزشکی و پیراپزشکی تربیت شده‌اند.

طریقت منفرد بخش دیگری از رشد بخش سلامت در سال‌های پس از انقلاب را برشمرد و گفت: امروز شاهد پیشرفت مطلوب علم و فناوری دراین حوزه هستیم؛ به عنوان یک ایرانی به پاس این زحمات شکر می‌کنم و دست همه مسببان آن را می‌بوسم.

وزیر پیشنهادی برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه این دستاوردها قسمت پر لیوان است تصریح کرد: حال قسمت خالی لیوان که مسئولین این بخش وظیفه پرکردن آن را دارند این است که هنوز مردم شهد شیرین این خدمات را نچشیده‌اند.

طریقت منفرد افزود: در سال گذشته حدود 40 هزار میلیارد تومان در بخش بهداشت و درمان هزینه شده است که از این مقدار حدود 15 هزار میلیارد تومان توسط بودجه عمومی و اعتبارات بیمه‌ای تامین شده و مردم نزدیک به 25 هزار میلیارد تومان را مستقیم از جیبشان پرداخته‌اند.

وی در همین زمینه گفت: توجه داشته باشید که پرداخت هزینه‌ها در بسیاری از بخش‌ها غالبا اختیاری است و مردم امکان مدیریت آن را در محدودیت‌ها دارند. اما در بخش سلامت مردم نه تنها قدرت انتخاب ندارند بلکه قادر به تغییر این پرداخت‌ها نیز نیستند و کاملا تسلیم دستورها و تجویز پزشک هستند. به همین دلیل بازتاب رضایت یا عدم رضایت مردم در این بخش از سایر بخش‌ها حساس تر و شکننده‌تر است.

وزیر پیشنهادی برای وزارت بهداشت اضافه کرد: علیرغم تحمل این بار سنگین مالی که حدود 25 هزار میلیارد در سال گذشته بوده است هنوز مردم از خدماتی که دریافت کرده‌اند راضی نیستند.

طریقت منفرد همچنین سوالهایی درباره بخش سلامت و لزوم توجه به این بخش مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان ادامه داد: من اطمینان دارم نمایندگان محترم مجلس تلاش فراوانی برای رفع مشکلات مردم دارند و این تلاش نیز مورد توجه همه قرار دارد.

وی افزود: تلاش و جدیت در شرایط عادی در حد وسع است و باید در حد قدرت  باشد و باید در شرایط فعلی با تمام قدرت برای حفظ استقلال کشور در شرایط تحریم تلاش کنیم.

طریقت منفرد ادامه داد: به عبارتی دیگری وظیفه مسئولین وقت تلاش برای اجرای قوانین همچون اجرای برنامه پنجساله پنجم توسعه در حد طاقت و عنایت و توجه به قانون برنامه و بودجه در حد سخاوت است.

وی افزود: سرلوحه ما در خصوص اجرای قانون، اول از همه حداکثر پوشش در تغییر سبک زندگی مردم برای حفظ بهداشت همگانی از طریق اطلاع رسانی، فرهنگ‌سازی و تغیر رفتار است که راهکاری برای مقابله با بیماری‌های غیر واگیر است که کشور را در چند سال آینده درگیر خواهد نمود.

وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: کاهش پرداخت مستقیم از سوی مردم به زیر 30 درصد که در وضعیت فعلی از افزایش کارایی مراکز بهداشتی عمومی که بیش از 80 درصد تجهیزات پزشکی کشور را در اختیار دارند و می‌توانند پاسخگوی نیاز اکثریت جامعه باشند، باید با  هزینه محدود باشد و کرامت مردم حفظ شود.

طریقت‌منفرد ادامه داد: یکی از تجربه‌های خوب دنیا استفاده از دستورالعمل‌های بالینی است که می‌تواند نقش مناسبی در کاهش هزینه‌ها و افزایش خدمات ایفا کند.

وی افزود: امروزه متخصصین و صاحب‌نظران بین‌المللی بر این نکته تاکید دارند که بشر با گسترش صنعت تولید مواد غذایی از طریق فعل و انفعالات غیر طبیعی سبب گسترش بیماری‌ها می‌شود.

وزیر پیشنهادی بهداشت درمان و آموزش بهداشت ادامه داد: امروز بسیاری از گزارش‌ها مؤید این است که میزان تولید محصولات طبیعی به گونه‌ای است که در دنیا هیچ گرسنه‌ای باقی نمی‌ماند در حالی که حدود 90 درصد مواد غذایی سالم صرف تامین دام پرورشی می‌شود و مواد غذایی سالم را به محصولاتی تبدیل می‌کند که مصرف آنها مولد اصلی بسیاری از بیماری‌ها است.

طریقت‌منفرد ادامه داد: محصول شیمیایی که با استفاده از عناصر شیمیایی تامین می‌شوند، دارای معایب فراوانی هستند به طوری که افراد مطلع در جهان استفاده از مواد غذایی که از مواد غیرمضر تامین می‌شوند را ترجیح می‌دهند.

وی افزود: برنامه وزارت بهداشت این است که با استفاده از راهکارهای علمی و حداکثر استفاده از رسانه‌ها برای تغییر سبک زندگی انشاءالله مردمی شریف ایران قانع شوند که سبک زندگی امروز به نفع آنها نیست چرا که در تاریخ کشور ما و در توصیه‌های دینی این مسئله به خوبی دیده شده است.

وی ادامه داد: آیا تامین حقوق اساسی مردم که در قانون اساسی پیرامون بحث بهداشت و درمان آمده الزامی نیست تا در دریافت خدمات بهداشت و درمان احساس سرخوردگی نکنند.

وزیر پیشنهادی بهداشت درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: امروز ساماندهی بحث بهداشت و درمان به دلیل امکانات امروز و پیشرفت‌های عالی که پس از انقلاب روی داده ساده‌تر از سایر بخش‌ها است.

طریقت‌منفرد ادامه داد: عزیزان من در این مدت کوتاه امکان فعالیت بدون راهنمایی شما عزیزان مقدور نیست و در این مدت کوتاه مطمئن هستم که حضور مستمر شما عزیزان در مجموع وزارت بهداشت لازم است.طریقت منفرد ادامه داد: بنده هم از موافقین محترم و به خصوص از مخالفین محترم نیز تشکر می‌کنم و تنها به چند مورد از ابهامات مطرح شده اشاره می‌کنم.

وی افزود: گفته شد که بنده 3 بار رئیس بیمارستان امام حسین (ع) بوده‌ام و هر 3 بار عزل شده‌ام. اولین بار بنده ماموریت پیدا کردم که برای اجرای قانون الزام به سازمان تامین اجتماعی بروم و با کمک خدا توانستیم به کارگران امکانات بهداشت و درمان را برگردانیم.

وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان تاکید کرد: بار دوم رئیس دانشگاه عوض شده بود و مجددا بنده را به ریاست بیمارستان منصوب کرد و این بار نیز برای کمک به اجرای بیمه درمان کمیته امداد امام خمینی (ره) رفتم و توانستیم پزشک خانواده را در سطح اول اجرا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بار سوم نیز رئیس دانشگاه تغییر کرده بود و بنده را به ریاست بیمارستان منصوب کرد که مدتی بعد به وزارت رفاه رفتم و در 3 دوره در معاونت این وزارت مشغول بودم. پس من مقصر در عزل نبودم بلکه افتخار خدمت بیشتر را داشتم.

طریقت‌ منفرد خاطرنشان کرد: در خصوص بیمارستان صدر هم تقاضا دارم از آقای محجوب که در تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی بود سوال شود. این بیمارستان بر اساس قانون اداره می‌شود و متعلق به تامین اجتماعی است و سهامداران فقط آن را اجاره کرده‌اند و ربطی به خصوصی‌سازی ندارد.

وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت بهداشت و درمان در پایان سخنان خود از نمایندگان تقاضای یاری برای اداره هرچه بهتر این وزارتخانه داشت.



طریقت منفرد با 113 رای موافق وزیر بهداشت شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) پس از استماع اظهارات نمایندگان مخالف و موافق و همچنین سخنان رئیس‌جمهور، با 113  رأی موافق، 99 رای مخالف و 12 رای ممتنع  از مجموع 224 آرای مأخوذه، با تصدی محمدحسن طریقت منفرد بر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موافقت کردند.

طریقت منفرد در تاریخ 7 دی 1391 در پی عزل مرضیه وحید دستجردی از سوی رئیس جمهور سرپرست «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» شد.

***

بودجه مجلس برای برگزاری انتخابات شورای شهر پرداخت شود

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه طی اخطاری با استناد به بند 2 اصل 3 قانون اساسی در جلسه علنی امروز مجلس گفت: دولت لایحه بودجه را عمدا دیر آورده تا مجلس را در مقابل ملت قرار دهد چراکه در همین پیشنهاد مطرح شده برای انتخابات خرداد حق مجلس در نظر است و در نظارت در انتخابات شورای شهر پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه باید هزینه برگزاری انتخابات را در انتها به مجلس پرداخت کنند از پیشنهاد دولت در این باره انتقاد کرد.

علی لاریجانی در پاسخ به اخطار قاضی‌پور گفت: فرمایشات شما درست است اما این پیشنهاد 25 هزار میلیارد بهترین پیشنهاد است و اگر با این پیشنهاد مخالفت کنید مجبوریم پیشنهاد‌های کمتر را بپذیریم.


رد مصوبه مجلس درباره بودجه سه دوازدهم بدسلیقگی شورای نگهبان بود

محمد‌رضا تابش نماینده مردم اردکان طی اخطاری با استناد به اصول 94 و 119 قانون اساسی گفت: قانون اساسی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس گفت: اصل 94 تصویب کرده که شورای نگهبان باید مصوبات مجلس را با موازین شرع و قانون اساسی تطبیق بدهد و در اصل 119 نیز تصریح شده که یک ماه قبل از پایان دوره ریاست جمهوری، می‌بایست انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.

وی افزود: اکنون که در تاریخ 12/5/92 دوره ریاست جمهوری تمام می‌شود و یک ماه قبل از این تاریخ می‌شود 12/4/92، ایراد شورای نگهبان به لایحه سه دوازدهم بودجه 92 بدسلیقگی است.

تابش گفت: شورای نگهبان می‌تواند اجازه دهد که هزینه انتخابات از آن تنخواه پرداخت شود و سپس مجلس اقدامات قانونی لازم را اتخاذ می‌کرد واینکه در شرایط کنونی لایحه سه دوازدهم رد شده است نوعی بدسلیقگی است.




اعتبار ۱۷۰ میلیارد تومانی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آخرین جلسه علنی پارلمان در سال 91، لایحه بودجه سه دوازدهم اعاده شده از شورای نگهبان را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

در گزارش کمیسیون برنامه و بودجه، پیشنهاد شده بود که به منظور رفع ایرادات شورای نگهبان یک بند به بند الف ماده واحده لایحه بودجه سه دوازدهم الحاق شود که در جریان بررسی این پیشنهاد کمیسیون، محمدحسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس یک پیشنهاد جایگزین به جای پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه مطرح کرد که مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت.

بر این اساس، مقرر شد مبالغ زیر از محل تنخواه مذکور برای وزارت کشور، شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی به منظور انجام وظایف مربوط به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا اختصاص یافته و صد در صد تخصیص یافته تلقی شده و پرداخت شود.

1- مبلغ 90 میلیارد تومان بابت هزینه‌های اجرایی انتخابات توسط وزارت کشور

2- مبلغ 55 میلیارد تومان بابت هزینه‌های نظارت بر انتخابات توسط شورای نگهبان.

3- مبلغ 25 میلیارد تومان بابت هزینه‌های نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا توسط مجلس شورای اسلامی.

طبق تبصره این بند الحاقی نیز مقرر شد در صورت اتمام انتخابات ریاست جمهوری در مرحله اول، از سقف‌های مذکور مبلغ 35 میلیارد تومان از وزارت کشور و 20 میلیارد تومان از شورای نگهبان کسر می‌شود.

خانه ملتی‌ها با 123 رای موافق، 55 رای مخالف و 17 رای ممتنع از 226 نماینده حاضر در جلسه، این بند الحاقی را به تصویب رساندند.

همچنین مجلسی‌ها با الحاق یک تبصره به ذیل ماده واحده بودجه سه دوازدهم برای تامین نظر شورای نگهبان نیز موافقت کردند.

به موجب مصوبه مجلس، دولت موظف شد با تصویب قانون بودجه سال 1392 کل کشور، از تاریخ اول فروردین ماه 1392 بر اساس قانون مزبور اعمال حساب نمایند.


پیام شورای نگهبان به مجلس در مورد لایحه سه دوازدهمی بودجه

محمد‌حسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی گفت: از اعضای شورای نگهبان در مورد مصوبه سه دوازدهم تماس گرفتند و گفتند که چون قید صد در صد تخصیص یافته در مصوبه آمده از ابتدای سال مبالغ در حد مرحله اول حتما باید پرداخت شود.

وی افزود: اعضای شورای نگهبان اعلام کردند که این موضوع باید در مذاکرات تصریح و درج شود.


لاهوتی: باید اعتبارات برگزاری انتخابات را با توجه به محدودیت منابع افزایش ندهیم

غلامرضا کاتب نماینده گرمسار و سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در آخرین جلسه صبح امروز پارلمان و در جریان بررسی لایحه اعاده شده بودجه سه دوازدهم از شورای نگهبان، پیشنهادی را مطرح کرد که به موجب آن 52 میلیارد برای برگزاری انتخابات به وزارت کشور، 35 میلیارد به شورای نگهبان و 15 میلیارد تومان به مجلس برای نظارت بر انتخاب شوراها اختصاص می‌یافت.

کاتب در بخشی از سخنانش گفت: آنچه در این پیشنهاد مطرح شده،‌ سه نکته اساسی دارد که این اعتبارات به صورت علی‌الحساب در قالب تنخواه در اختیار این سه دستگاه قرار گیرد و تا اردیبهشت ماه صد در صد آن تخصیص می‌یابد.

وی افزود: اگر دستگاهها کسر بودجه هم داشته باشند، در قالب بودجه 92 آن را محاسبه خواهیم کرد و کسری آن را پیش‌بینی می‌کنیم و بعد از خرداد ماه می‌تواند آن را دریافت کنند.

پس از این سخنان کاتب، علی لاریجانی رئیس مجلس گفت: یک پیشنهادی آقای فرهنگی مطرح کرده که پیش‌بینی کشیدن انتخابات به مرحله دوم و هزینه‌های آن در این پیشنهاد وجود دارد و به نظر می‌رسد کامل‌تر و جامع‌تر باشد، لذا از آقای فرهنگی می‌خواهیم توضیحاتشان را درباره این پیشنهاد بدهند.

در ادامه محمدحسین فرهنگی نیز در سخنانی گفت: وزارت کشور دو ردیف در قوانین بودجه سالانه دارد، برای مجلس به منظور نظارت بر انتخابات شوراها اعتبارات کافی دیده نشده بود به همین دلیل ممکن است ما را دچار مشکل کند. از طرفی باید احتمال دهیم انتخابات در یک مرحله تمام نشود، در این صورت آیا نباید اعتباراتی برای وزارت کشور و شورای نگهبان در صورت کشیده شدن انتخابات به مرحله دوم در نظر بگیریم؟

در ادامه مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در مجلس در سخنانی در مخالفت با پیشنهاد فرهنگی گفت: آنچه در کمیسیون پیشنهاد و تصویب شده، با توافق شورای نگهبان انجام می‌شود، دو مرحله‌ای بودن انتخابات بعد از خرداد انجام می‌شود که ما تا آن زمان بودجه 92 کل کشور را مصوب می‌کنیم.

وی افزود: سقف اعتبارات در نظر گرفته شده برای وزارت کشور و شورای نگهبان در مصوبه کمیسیون، کاملا بر اساس ادله کارشناسی است. بنابراین سقف مصوب شده را با توجه به محدودیت منابع موجود، بهتر است افزایش ندهیم.

در ادامه هادی قوامی نماینده اسفراین در سخنانی در موافقت با پیشنهاد فرهنگی، گفت: ایراد شورای نگهبان به مصوبه مجلس در بودجه سه دوازدهم، درست است؛ در بودجه 91 اعتباری برای انتخابات در نظر نگرفتیم اما با توجه به اینکه در سال 92 انتخابات ریاست جمهوری و شوراها برگزار می‌شود لذا باید اعتباراتی برای این منظور در نظر گرفته شود و اعداد پیشنهاد شده در این پیشنهاد، کاملا کارشناسی شده است.

قوامی همچنین گفت: تعیین صلاحیت کاندیداهای انتخابات شوراها، کار زیادی می‌برد. بنابراین در نظر گرفتن اعتباراتی بالغ بر 25 میلیارد تومان برای نظارت بر انتخابات شوراها برای مجلس می‌تواند این نیاز را تامین کند.

پس از اتمام سخنان موافق و مخالف، وکلای ملت با 123 رای موافق، 55 رای مخالف و 17 رای ممتنع از 226 نماینده حاضر در جلسه، این پیشنهاد را مصوب کردند.


شورای نگهبان بودجه سه دوازدهم را تائید کرد

عبدالرضا مصری سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه در نشستی خبری اظهار داشت: بودجه بعد از تاخیر زیاد در اسفند ماه به مجلس آمد و مجلس هم بلافاصله بر اساس آئین‌نامه در مورد آن اقدام کرد.

وی افزود: ‌ما سعی کردیم که بسیار مختصر بحث سه دوازدهم را در مجلس انجام دهیم و موضوع را به شورای نگهبان هم اعلام کردیم ولی از آنجا که شورای نگهبان در ارتباط با سال آتی بحث داشت، ایرادی را به بودجه سه دوازدهم مطرح کرد.

مصری ادامه داد: مجلس شورای اسلامی امروز برای تامین نظر شورای نگهبان لایحه سه دوازدهم را اصلاح کرد و خوشبختانه شورای نگهبان همین امروز تشکیل جلسه داد و مصوبه مجلس مورد تائید این شورا هم قرار گرفت.

مصری گفت: بر اساس مصوبه مجلس هم سه دوازدهم برای دولت قانونی شد و هم اینکه هر گونه پرداخت خارج از سه دوازدهم ممنوع شد و سه درصد تنخواه موضوع تبصره ماده یک قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت هم از این سه دوازدهم مستثنی شد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس اظهار داشت: معنای این سه درصد این است که اگر این استثنا قید نمی‌شد از 164 هزار میلیارد بودجه‌ای که دولت داشت، نمی‌توانست بیشتر از سه درصد از سه دوازدهم بگیرد. ولی در حال حاضر دولت می‌تواند حدود 5 هزار میلیارد تومان تنخواه بگیرد.

وی ادامه داد: مجلس امروز اعتباراتی را برای وزارت کشور، شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی مصوب کرد تا بتوانند انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا را در خرداد ماه سال آینده برگزار کنند.

مصری گفت: بر اساس بودجه سه دوازدهم هر گونه پرداخت یارانه نقدی و سود سهام مازاد بر عملکرد سه ماهه هم ممنوع شده و اینها از ویژگی‌های بودجه سه دوازدهم است که امروز به تائید شورای نگهبان هم رسید و قاعدتا بعد از ابلاغ به رئیس‌جمهور قابل اجرا خواهد بود.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در بخش دیگری از سخنانش گفت: مشکلی که هم اکنون وجود دارد بحث حقوق بازنشستگان است؛ حقوق وعیدی بسیاری از بازنشستگان در برخی استان‌ها هنوز پرداخت نشده است؛ از نظر اداری یک روز مانده به پایان سال این افراد تحت فشار هستند و بر همین اساس از مسئولین می‌خواهیم هر طوری که شده امروز تلاش کنند تا عیدی و حقوق این افراد پرداخت شود چرا که حدود 17 ماه هنوز عیدی خود را نگرفته‌اند.

مصری اضافه کرد: البته خوب بود که همه عیدی و حقوق‌ با هم پرداخت می‌شد و تفاوتی بین استان‌ها وجود نداشت و همانطور که یارانه‌ها یک شبه به حساب همه واریز می‌شود، حقوق بازنشستگان هم این روال را داشت چرا که این اختلاف باعث ایجاد گلایه‌مندی برای بازنشستگان شده است.

وی از دولتمردان خواست تا سریع‌تر حقوق و عیدی بازنشستگان به صورت هماهنگ پرداخت شود.


اصلاح قانون انتخابات شوراها شائبه سیاسی بودن دارد/ عجله نکنیم

مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه طی سخنانی در مخالفت با طرح اصلاح مواد 26 و 73 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران در صحن علنی مجلس اظهار داشت: بنده قبل از اینکه به عنوان مخالف صحبت کنم می‌خواهم اخطار قانون اساسی بدهم.

وی افزود: طبق قانون اساسی برای پیشبرد سریع برنامه‌های مختلف کشور و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی، اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان با نظارت شورایی به نام شورای ده، بخش، شهر، شهرستان یا استان صورت می‌گیرد که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می‌کنند.

وی افزود: هر شهر یا شهرستان باید دارای شورا باشد که توسط مردم همان منطقه انتخاب می‌شود؛ ما در طرح کنونی آورده‌ایم که در محدوده شهری تهران که شامل ری و شمیرانات نیز است و در محدوده شهری سایر کلانشهرا فقط شورای اسلامی کلانشهر تشکیل می‌شود؛ ما اینجا واژه‌ای را جعل کرده‌ایم که از نظر قانون اساسی معتبر نیست یعنی ما در اصل 100 چیزی به اسم کلانشهر نداریم.

کوچک‌زاده ادامه داد: ما الان مشخصا شهرستان ری، تهران، اسلامشهر داریم و مجلس نمی‌تواند بر خلاف مفاد قانون اساسی دو شهرستان یا سه شهرستان را در هم ادغام کند و نام کلانشهر بر آن بگذارد و بگوید که اینها از داشتن شورا باید محروم شوند و یک مرتبه یک شورای کلانشهر تشکیل شود چرا که این برخلاف قانون اساسی است.

وی اظهار داشت: البته در گذشته هم این رویه بوده، ما نمی‌توانیم آنچه را که خود مجلس مکاتبه داشته با وزارت کشور تا برخلاف قانون اساسی شهرستان ری دارای شورای مستقل نیست؛ باید این شورا راه‌اندازی شود.

این نماینده مجلس اظهار داشت: این قانون برای تأکید بر انجام چیزی که برخلاف قانون 30 سال گذشته انجام می‌شده آمده است و به نظر بنده این صحیح نیست.

کوچک‌زاده ادامه داد: از همین مجلس و از همین کمیسیون اصل 90 مکررا با وزارت کشور مکاتبه شده که باید شورای شهر ری تشکیل شود نمی‌دانم این چه منطقی دارد که کاری که تا امروز انجام می‌شده را در موردش حکمی بدهیم.

کوچک‌زاده اضافه کرد: یا آن چیزی که تاکنون انجام می‌شده غیرقانونی بوده و اگر هم قانونی بوده لزومی به آوردن این حکم نیست.

وی افزود: این موضوع برای بنده روشن نشده که بهتر است شورای مستقل وجود داشته باشد یا اینکه وجود نداشته باشد؛ بحث من این است که بر اساس قانون مجلس به وزارت کشور در این رابطه تذکر داده که باید شورای شهر ری تشکیل شود و حالا ما قانون آورده‌ایم که این موضوع لزومی ندارد و به نظر بنده این موضوع شائبه سیاسی بودن را به ذهن متبادر می‌کند.

وی گفت: هیچ عجله‌ای برای بررسی این موضوع وجود ندارد و ما می‌توانیم سر فرصت این مسئله را بررسی کنیم.


اخطار کوچک‌زاده را وارد می‌دانم/ بر اساس قانون هر شهر باید شورای جدا داشته باشد

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه در پاسخ به اخطار مهدی کوچک زاده که طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها را خلاف قانون دانسته بود، گفت: در سال 81 هم طرحی در این رابطه وجود داشت که در ماده 4 آن طرح آمده بود که شوراهای شهر در تهران بزرگ شامل شهرهای تهران، ری و تجریش با تابعیت شهرستان تهران است که مجلس این موضوع را تصویب کرد.

وی افزود: شورای نگهبان در اظهار نظرش در این رابطه همین نکته‌ای را که آقای کوچک‌زاده مطرح کرده بودند را عنوان کرد لذا به نظر می‌رسد این اخطار درست باشد.

لاریجانی اضافه کرد: بر اساس قانون اساسی برای هر شهر، جداگانه شورای شهر در نظر گرفته شده است بر همین اساس اینکه برای چند شهر یک شورا در نظر بگیریم اشکال دارد.

رئیس مجلس گفت: بنده اخطار کوچک زاده را وارد می‌دانم و زمانیکه می‌خواهیم در مورد ماده یک بحث کنیم این موضوع را مدنظر قرار می‌دهیم چرا که با صراحت نظر شورای نگهبان، اخطار آقای کوچک زاده را وارد می‌دانم.


برابری عضویت در شورا با مقطع تحصیلی درست نیست/ نباید وارد منازعه دولت و شهرداری شویم

سید حسین نقوی نماینده مردم ورامین در مخالفت با کلیات طرح اصلاح 26 و 73 قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران در جلسه علنی امروز مجلس گفت: در این طرح بحث منازعه شهرداری و دولت مطرح شده است که کار درستی نیست.

وی با بیان اینکه مجلس نباید وارد درگیری و اختلاف بین دولت و شهرداری شود، افزود: با توجه به اینکه همه ما می‌دانیم این منازعه سیاسی است پس نباید مجلس را وارد این بازی سیاسی کنیم؛ فارغ از اینکه شهردار و رئیس دولت کیست شأن مجلس ورود به این مباحث را تایید نمی‌کند.

نقوی با بیان اینکه قانون تقسیمات کشوری محرز است و دولت باید قانون را اجرا کند، افزود: علاوه بر شورای نگهبان مصوبه مجلس در این باره با مخالفت 3 دوره کمیسیون اصل 90 مواجه شده است حالا که کمیسیون اصل 90 با این مصوبه مخالف است درست نیست که وارد این بحث‌ها شویم.

نماینده مردم ورامین تعیین برابری یک دوره حضور در شورای شهر با مقطع مدرک تحصیلی را نیز رد کرد و افزود: اکنون که بحث دیپلم برای شورای روستا  مطرح است، روستائیان ما تحصیل‌کرده هستند و نیاز نیست که ما یک دوره عضویت در شورا را برابر با یک مقطع تحصیلی محسوب کنیم.

نقوی در پایان با بیان اینکه برابری دوره نمایندگی با مقطع تحصیلی درست نبود از نمایندگان خواست با کلیات این طرح موافقت نکنند.

قوانین مجلس نباید تعابیر و تفاسیر مختلف داشته باشد

کمال علیپور نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه طی سخنانی در موافقت با طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات شوراها در صحن علنی مجلس اظهار داشت: گزارش کمیسیون شوراها در مورد اصلاح مواد 26 و 73 قانون شوراها به صحن علنی آمده که این یک موضوع مهم است و رئیس مجلس هم عنایت داشت تا این موضوع سریعتر بررسی شود.

وی افزود: نمایندگان رای قاطعی به انتزاع شهر ری و موضوع کلانشهر تهران دادند؛ طرح جامع مصوبه سال 86 در رابطه با تهران ابلاغ شد که در این طرح شورای عالی شهرسازی و معماری کشور که حداقل 9 الی 11 وزارتخانه در آن عضو هستند تصمیم گرفتند تا تهران را یکپارچه ببینند.

علیپور ادامه داد: ری که به تعبیر حضرت آقا قبله تهران است از تهران منتزع نیست، هویت تهران به ری است و هویت ری به تهران متصل است و نمی‌شود که این دو را از هم جدا کرد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: ما تهران را به عنوان یک کلانشهر می‌بینیم و قدرت تهران به عنوان ام‌القرای جهان اسلام باید مورد توجه قرار گیرد تا تهران مقتدر داشته باشیم.

نماینده مردم قائمشهر گفت: ما می‌دانیم که از ویژگی‌های مهم یک قانون جامع و مانع بودن آن است و فقدان هرگونه ابهام در اجرای آن و پیشگیری از تعابیر متفاوت آن است؛ یعنی ما باید در مجلس قانونی وضع کنیم که تعابیر و تفاسیر مختلف نداشته باشد؛ در موضوع قانون شوراها ما اشکالات اساسی داریم.

وی اضافه کرد: امروز اگر فرماندار ایرادی را به مصوبه شورای شهر بگیرد و در شورای حل اختلاف بررسی شود دیگر کسی نمی‌تواند به آن اعتراض کند و باید ظرف دو هفته اجرایی شود.

علیپور ادامه داد: ممکن است خیلی موضوعات در شورای حل اختلاف بررسی نشود؛ در این طرح این موضوع به صورت جامع‌تر دیده شد تا اگر اختلافی مطرح شد مرجع بالاتری بتواند آن را مورد بررسی قرار دهد و هیئت عالی بالاتر می‌تواند اختلافات را حل و فصل کند.


مرتضوی:طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها به انتخابات سال آینده نمی‌رسد


علی نعمت چاردولی نماینده مردم ملایر در مجلس در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) پارلمان در سخنانی به عنوان آخرین موافق کلیات طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، اظهار داشت:‌ با توجه به اینکه تعداد کاندیداهای انتخابات شوراها زیاد است، در نظر بگیرید در یک حوزه انتخابیه چند ناظر باید وجود داشته باشد؟ بنابراین اگر قانون فعلی انتخابات شوراها اصلاح نشود، چه مشکلاتی پیش می‌آید.

وی افزود: یکی از مواردی که جای تأمل دارد و باید به آن پرداخته شود، این است که طبق تصمیم نظام مهندسی در طرح جامع کلان‌شهر تهران، ری و شمیرانات، یک کلان‌شهر در نظر گرفته شده است، این موضوع باید برای انتخابات شوراها تعیین تکلیف شود و اصلاحات لازم در این زمینه صورت گیرد.

در ادامه این جلسه سید صولت مرتضوی معاون سیاسی وزیر کشور در سخنانی به عنوان نماینده دولت درباره این طرح، ضمن اعلام مخالفت قوه مجریه با طرح مذکور، گفت: طراحان آمده‌اند و بر خلاف ماده 168 قانون برنامه پنجم توسعه که الحاق و انتزاع در محدوده‌های شهری از وظایف دولت دانسته شده، این کار را خودشان انجام دادند.

وی افزود: اگر مجلس طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها را به تصویب برساند، ما نمی‌توانیم آن را اجرا کنیم،‌چرا که از هفدهم فروردین‌ماه، کار انتخابات آغاز می‌شود ولی این طرح تا آن تاریخ نهایی نمی‌شود.

معاون سیاسی وزیر کشور در خاتمه خاطرنشان کرد: این طرح مغایرت جدی با قانون اساسی و اصل 100 این قانون دارد.


کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها تصویب شد

نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز پارلمان با 112 رأی موافق، 73 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از 213 نماینده حاضر در جلسه،‌ کلیات طرح اصلاح مواد 26 و 73 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را به تصویب رساندند.

این طرح شامل 9 ماده است که برخی از قوانین فعلی انتخابات شوراهای اسلامی کشور در آن اصلاح شده است.

در این جلسه سه نماینده به عنوان مخالف و سه نماینده به عنوان موافق سخنرانی کرده و سپس سید صولت مرتضوی معاون سیاسی وزیر کشور به عنوان نماینده دولت در صحن علنی سخنرانی کرده و مخالفت قوه مجریه با این طرح را اعلام کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    با ولایت تا شهادت رای ما کاندید جبهه پایداری
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    چرا غرب از حضور دکتر جلیلی در مذاکرات واهمه دارد؟ / درخواست غرب برای تغییر جلیلی از تیم مذاکرات/ دکتر جلیلی برآمده از مکتب و تفکر دفاع مقدس است
  • ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
    0 0
    ایشان ادامه دادند: روی گرداندن از انتخابات برای کسانی است که با نظام اسلامی مخالفت دارند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس